tirsdag den 4. februar 2014

For alvor på vej tilbage!


Dette indlæg viser min progression i det træningspas jeg har kørt i AlterG'en, og måske kan det inspirere andre der er på vej tilbage efter en skade. Progressionen kan sagtens overføres til almindeligt løb - der vil man i stedet for at "skrue på kropsvægten", i højere grad regulere tempoet.
Er man interesseret i at se vidunderet i aktion (altså AlterG'en), så er der også en video lidt længere nede :)



Der er sket rigtig meget de sidste 3 uger. Jeg har øget intervalmængden i det fri så jeg nu er oppe på halv mængde - det foregår dog i et lavere tempo end tidligere, men det går den rigtige vej. Herudover har jeg haft glæde af AlterG-træningen og ved at kigge tilbage på forløbet kan jeg virkelig se at det har rykket mig.
  • Uge 51: 10 x 200m på 17 km/t med 2 min jog på 11 km/t (60 % kropsvægt)
  • Uge 2: 15 x 150m på 18 km/t med 1 min pause (hoppede simpelthen bare af båndet) (60 % kropsvægt)
  • Uge 3: 10 x 200m på 18 km/t med 1 min pause (65 % kropsvægt)
  • Uge 4A: 10 x 210m på 19 km/t med 1 min pause (70 % kropsvægt)
  • Uge 4B: 4 x 400 m på 19,2 km/t (max båndhastighed) med 5 min joggepause (11 km/t) (70 % kropsvægt)
  • Uge 5: 15 x 150m på 19,2 km/t med 1 min pause (30 sek. af dem med løb på 14 km/t) (80 % kropsvægt)
  • Uge 6: 10 x 200m på 19,2 km/t med 1.20 min pause med 50 sek. løb på 14 km/t (80 % kropsvægt)
Jeg har altså løbende øget både hastighed og %kropsvægt. I pauserne har jeg indlagt løb i et komfortabelt tempo i stedet for at stå stille. Altså har jeg kompenseret for, at det ikke er ligeså belastende for kredsløbet med den mindskede %kropsvægt, ved at holde pulsen oppe i pauserne.

Her er en video fra dagens træning. Klippet er ca. 100 m fra én af de to 200 m på 19,2 km/t.

 

For mig som sprinter og mellemdistanceløber har det været meget værdifuldt at kunne træne højintenst så hurtigt som muligt for at minimere tabet på den front. Konditionstræningen har jeg i stedet lavet på andre noget mere let tilgængelige maskiner i fitnesscentret.
Jeg er smertefri og for alvor på vej tilbage til optimal træning - kommer stærkt tilbage til sommerens stævner :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar