tirsdag den 26. november 2013

Besøg på Bispebjerg Idrætsklinik

Har gennem noget tid haft en tilbagevendende skade i min fod, og i starten af oktober var den gal igen. Jeg holdt løbepause og trænede al træning på maskiner i fitnesscenter, indtil et røntgenbillede afkræftede et træthedsbrud. Følgende indlæg handler om, hvordan man kan få det bedste ud af et skadesforløb

Røntgen af højre fod fra medialsiden. Ingen tegn på træthedsbrud


Alternativ træning
Skaden er, så vidt jeg kan fornemme, lokaliseret til talus, som er den knogle, der overfører kraftpåvirkning fra underlaget videre op til underbenet. Under løb, og i særdeleshed højintenst løb, er der store kræfter på spil i dette område.

Efter røntgenbilledet fik jeg en henvisning til Idrætsklinikken på Bispebjerg Hospital, hvor jeg håber at kunne få en MR-scanning for at afklare, hvorvidt der er skade på brusken.
Da der er lidt ventetid på Idrætsklinikken har jeg været nødt til at fokusere på at få mest muligt ud af situationen uden almindelig løbetræning. Al træning har jeg erstattet med tilsvarende træning på maskiner i fitnesscentret (cykel, crosstrainer og lignende). På denne måde kan formen vedligeholdes og med ihærdighed måske forbedres. Det er med tanke på dette og ønsket om at vende tilbage for fuld styrke hurtigst muligt, at jeg hver dag har knoklet løs i et fitnesscenter.

Forsigtigt løb
Efter nogle uger helt uden løb forsvandt smerterne og var ikke længere var til stede under gang. Derefter indlagde jeg joggeture hver 3. dag i meget langsomt tempo (7-8 min/km). Frekvensen af mine joggeture tilsigtede, at den inflammation der måtte blusse op havde tid nok til at fortage sig helt inden næste belastning. Det har fungeret med succes, og jeg har kunnet øge tempoet lidt (ned til 5.30 min/km), men jeg mærker stadig en smule under de første 5 min løb.

Som en del af min genoptræning har jeg undersøgt alle muligheder og faldt for nogle uger siden over en artikel omkring løb i et AlterG Anit Gravity-løbebånd. Jeg fandt ud af, at det var muligt at booke sig ind på et sådant her i København, og da jeg i forbindelse med et fag på idrætsstudiet (Biomekanik) havde fået lov at prøve at løbe i et lignende, var jeg ikke i tvivl om at det kunne hjælpe mig. Jeg vil skrive et blogindlæg om det senere, men i hovedtræk går det ud på, at man kan reducere den belastning man udsætter sig for i vertikal retning helt ned til 20 % af sin kropsvægt.

AlterG Anti Gravity-løbebånd. Her ses det klar til at træde ind i
- derefter skal det hæves op omkring hoften

Skadesforebyggende øvelser
Ved intro i brug af AlterG fik jeg lavet en screening, og det blev fundet, at jeg er for svag i højre gluteus medius (ballemuskel), hvilket meget vel kan være årsagen til at samme skade i foden kommer igen - hvordan det kan hænge sammen vil jeg forklare i et senere indlæg. Derfor fik jeg ordineret daglig styrketræning for netop denne muskel, og jeg håber på at disse vil hjælpe mig styrket ud af dette forløb.


Selvom man er skadet betyder det ikke, at man ikke kan træne. Faktisk må man nogle gange arbejde hårdere i skadesperioder end i perioder, hvor man kan følge det planlagte program.
Status efter små 2 mdr. uden højintens løbetræning (som jo er det, der er det primære i min træning) er, at jeg håber på at få at vide at jeg stille og roligt kan bygge mere løb på og øge tempoet yderligere. Hvis ikke så vil jeg fortsætte min ihærdighed i fitnesscentret så længe det er nødvendigt for at kunne sige "Back on Track!"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar