onsdag den 27. november 2013

Svangsenen



Vores muskler, sener og knogler udgør tilsammen bevægeapparatet. Der findes forskellige "kæder" der gør, at en skade ét sted kan skyldes en svaghed/spændthed et helt andet sted. Derfor træner jeg lige nu styrketræning specifikt for gluteus medius (ballemuskel) selvom jeg mærker problematikken i svangen/hælen/anklen.

Gluteus medius

Problemer med svangsenen er en almindelig løbeskade og kommer typisk, hvis man trapper for hurtigt op i mængde eller intensitet. Det er en skade man skal tage meget alvorligt, da man ved træning på en øm svangsene kan udvikle plantar fasciitis (også kaldes hælspore), som er betændelse i hælpuden. En yderligere konsekvens kan være, at man nedbryder strukturerne i hælpuden, som ellers beskytter hælbenet.

Jeg er selv kommet godt ud af en periode med nedbrudte strukturer i hælpuden, men den kostede mig 4 mdr. uden løb og 6 mdr. førend jeg kunne følge normalt program igen. Tag hellere skaden alvorligt med det samme - det vil afkorte genoptræningsperioden gevaldigt!

Hvorfor kommer den samme skade igen?
Jeg måtte siden erfare, at samme område gentagne gange krævede min opmærksomhed og efter flere perioder med alternativ træning og forskellige undersøgelser fandt en bahandler, at en fodrodsknogle (naviculare) var roteret (anteriomedialt), hvorved den udøvede et større stræk på svangsenen end normalt. Det lod altså til at årsagen var fundet, og at det heldigvis kunne afhjælpes med manipulation af denne knogle.
Jeg lærte herefter at mærke, hvordan det føltes når denne knogle var roteret (let stivhed i ankelleddet), og jeg kunne få den manipuleret på plads inden svangsenen tog skade af det øgede stræk.

Problemets kerne
Jeg var begyndt at indse at jeg måtte finde mig i at skulle behandles nogle gange om året for at undgå denne skades tilbagevenden. Men som nævnt i et andet indlæg, var jeg til intro-screening inden jeg måtte afprøve AlterG-løbebåndet, og her fandt behandleren en svaghed i højre gluteus medius. Til første behandlers forsvar skal det siges, at der også her var fokus på muskulære kæder og at årsagen kunne stamme højere oppe fra.
Gluteus medius har bl.a. til opgave at sørge for at knæet ikke "falder ind" ved fx squat, men også under løb. Den mindste svaghed kan resultere i mange små "indfald" af knæet, hvorved foden belastes skævt, grundet en afvikling i fodleddet der afviger fra den naturlige.

Forebyggelse
Hver dag den seneste uge har jeg lavet de anbefalede øvelser der skal styrke gluteus medius, ansporet af, at jeg håber endelig at have fundet frem til problemets kerne. Jeg fortsætter fremover og håber på succes.

 
Én af de øvelser jeg laver. Den kan være ret hård hvis man bruger elastik

Så mens jeg venter på at få afklaring på, hvorvidt der som følge af forkert stilling af en/to fodrodsknogler skulle være kommet en bruskskade, træner jeg målrettet mod at samme type skade ikke skal få lov at opstå igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar